Jazda po alkoholu to jeden z najpoważniejszych problemów na polskich drogach. Statystyki są alarmujące – jak podaje Rzeczpospolita, w 2024 roku policja zatrzymała 92 324 nietrzeźwych kierowców, co daje średnio 252 takie przypadki każdego dnia. Polskie prawo karne podchodzi do tego zagadnienia z dużą surowością, a konsekwencje dla kierowcy są znacznie dotkliwsze niż tylko mandat.
Jeśli postawiono Ci zarzut prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości, kluczowe jest zrozumienie, co dokładnie Ci grozi. W tym artykule wyjaśniamy, jakie są prawne definicje, kary i inne konsekwencje wynikające z art. 178a Kodeksu karnego.
Polskie przepisy precyzyjnie rozróżniają dwa stany, od których zależy, czy czyn kierowcy zostanie zakwalifikowany jako wykroczenie, czy jako przestępstwo. Granice te są znacznie niższe niż w wielu innych krajach europejskich, takich jak Francja czy Wielka Brytania.
Ten artykuł koncentruje się na konsekwencjach popełnienia przestępstwa, czyli prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości.
Podstawowym przepisem regulującym odpowiedzialność za to przestępstwo jest art. 178a § 1 k.k., który stanowi:
Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Warto podkreślić, że dla zaistnienia tego przestępstwa nie musi dojść do żadnego wypadku czy kolizji. Samo prowadzenie pojazdu po uruchomieniu silnika w stanie nietrzeźwości jest już czynem karalnym.
Ustawodawca przewidział znacznie surowsze konsekwencje dla osób, które ponownie dopuszczają się tego czynu lub popełniają go w określonych okolicznościach. Zgodnie z art. 178a § 4 k.k., kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5 grozi sprawcy, który:
Przepis art. 178a k.k. odnosi się zarówno do stanu nietrzeźwości, jak i do prowadzenia pojazdu „pod wpływem środka odurzającego”. W przeciwieństwie do alkoholu, prawo karne nie definiuje precyzyjnych stężeń narkotyków, które kwalifikują taki czyn jako przestępstwo.
Kwestię tę rozstrzygnął Sąd Najwyższy w wyroku z 3 grudnia 2024 roku, wskazując, że w każdym takim przypadku sąd musi ustalić, czy dany środek miał realny wpływ na sprawność psychomotoryczną kierowcy w stopniu podobnym, jak alkohol. W praktyce oznacza to, że kluczowe stają się ustalenia dowodowe, w tym opinie biegłych toksykologów.
Wobec braku zdefiniowania stanu »pod wpływem środka odurzającego« oraz stanu »po użyciu środka podobnie działającego do alkoholu«, którym posługuje się art. 87 § 1 k.w. – sąd rozpoznając sprawę o przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji popełnione pod wpływem środka odurzającego, a więc także o przestępstwo z art. 178a § 1 k.k., każdorazowo musi ustalić, czy środek ten miał realny wpływ na sprawność psychomotoryczną kierującego pojazdem w stopniu podobnym, jak w sytuacji znajdowania się pod wpływem alkoholu. Zatem, w przypadku stwierdzenia tego środka w organizmie kierującego pojazdem mechanicznym konieczne będzie dokonywanie ustaleń dowodowych w zakresie zachowania się osoby badanej w chwili zdarzenia, często połączone z ekspertyzą biegłych.
Odpowiedzialność karna to dopiero początek. Skazanie za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości wiąże się z szeregiem innych, obligatoryjnych i dotkliwych środków karnych.
Konsekwencje prawne prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości są wieloaspektowe i niezwykle dotkliwe. Groźba pozbawienia wolności, wieloletni lub nawet dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów, wysokie kary finansowe oraz ryzyko utraty samochodu sprawiają, że jest to jedno z najpoważniej traktowanych przestępstw w ruchu drogowym.
Jeśli znajdujesz się w takiej sytuacji, szybki kontakt z adwokatem specjalizującym się w prawie karnym jest kluczowy dla ochrony Twoich praw i oceny możliwości obrony.
Artykuł powstał przy współpracy merytorycznej z Kariną Kaminiarz.
Szukasz profesjonalnej pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną.
spiewak.krzysztof@gmail.com Pon – Pt 09:00-17:00